príbehy konkrétnych ľudí a miest, ktoré nejako súvisia s československou
tematikou.
Zatiaľ čo pieseň Blýskavica rozpráva príbeh mladej týranej ženy z horárne na
slovenskom vidieku, ktorá utečie do neznáma s českým turistom, v iných piesňach sa
objavujú napríklad tatranské končiare (Rysy), obec pri Lučenci (Praha v zelených
horách), československý filmár a etnograf Karel Plicka (Karel), ale aj neznáma
cestujúca z nočného autobusu Praha – Brezno (Nočný spoj), či most cez rieku Morava so
štátnou hranicou medzi Českom a Slovenskom (Hranica). Pieseň Jáchymov sa spája so
západočeským mestečkom, neslávne známym svojimi uránovými baňami, kde pracovali
politickí väzni aj zo Slovenska.
„Keď sme kupovali pozemky nad Očovou, kde sme pred rokmi chceli gazdovať,
jeden majiteľ odmietol predať svoj podiel s tým, že kvôli tej pôde bol jeho otec v
Jáchymove. A celkom ostro na mňa vybehol v chodbe medzi parožím s tým, či vôbec
viem, čo to bol Jáchymov. Spomenula som si na tú príhodu hneď ako som začala
uvažovať o československej platni. Nasledovalo hľadanie na stránkach Ústavu pamäti
národa, slovenskú časť piesne nakoniec inšpirovalo niekoľko rôznych spomienok
pamätníkov. Hlavnou hrdinkou piesne sa stala chudobná nevesta z katolíckej rodiny zo
samôt, ktorá sa napriek nesúhlasu rodičov vydá za bohatého evanjelického gazdu. Toho
však komunisti krátko na to rozkulačia a pošlú do uránových baní, zatiaľ čo jeho Mara
naňho celé roky čaká, a keď sa konečne dočká, tuší, že sa vrátil úplne iný človek. Aj
napriek viac-menej dobrému koncu na mňa z tej pesničky doliehal veľmi ťaživý pocit.
Nevedeli sme si s Janom poradiť s aranžmánom pesničky. No a keďže tam bol ten
Jáchymov, odhodlala som sa poprosiť Petra Linharta, s ktorým sme
občas hrávali, či by neskúsil tú ťažobu nejako preklenúť.
Nakoniec sa pražský pesničkár podieľal na šiestich skladbách ako autor a na
ôsmich ako interpret. Samotný Petr to hodnotí takto: „Fúzia dvoch pohľadov,
dvoch výpovedí spoločne obsiahnutých vo väčšine piesní je tým, čo robí tento album
jedinečným. S Veronikou sme písali každý svoju časť, svoj pohľad na tému príbehu.
Viedli sme spolu rozhovor slovom i hudbou. Ján potom tie vety z našich rozhovorov
umne aranžérsky prepojil do jedného celku. Veronika je vlastne dokonale
československá, keďže vyrastala ako Češka v Karlových Varoch, ale z vlastného
rozhodnutia sa stala Slovenkou. Podobne československá bude aj táto platňa. Príbehy
oboch krajín a ich jazyky sa tu prepájajú v nečakaných súvislostiach. Navždy preč,
navždy svoji.“
Hudobne prišlo oproti starším albumom Hmlista k posunu. Namiesto gitarových
vrstiev se tu pracuje s klasickou štúdiovou kapelou v živej nahrávke, ktorá pulzuje
prirodzeným vnútorným tepom. Ľudové motívy, ktoré sú pre Hmlisto typické, sú v
niekoľkých prípadoch znovu inštrumentálne, ale inde tvoria aj s pôvodným textom
organické súčasti piesňovej koláže, predovšetkým v piesniach Adam vidí a Karel.
„Niekedy sú to len také čriepky, úryvky z ľudových piesní, ktoré sa k téme priamo
viažu. Tie boli prvé, niečo ako archeologický nález v teréne. Až potom sme okolo nich
vystavali ten zvyšok, tedy autorskú hudbu a text. V iných prípadoch sme postupovali tak
ako je u Hmlista zvykom, čiže som používala folklórne motívy úplne voľne, iba podľa
vnútornej nálady alebo som dokonca hrala na fujaru úplne nové, neľudové melódie“,
vysvetľuje Veronika Kicková svoj nevšedný prístup k moravskému a slovenskému
folklóru.
z tlačovej správy vydavateľstva Galén
zoznam piesní:
1. Hranica 2. Jáchymov 3. Blýskavica 4. Adam vidí 5. Rysy 6. Vidina 7. Vysoko v horách 8. Praha v zelených horách 9. Vlčie oči 10. Karel 11. Nočný spoj
Hmlisto:
Veronika Kicková – spev, fujara, pastierske píšťaly, husle
Ján Kicko – aranžmá, elektrická gitara, akustická gitara, oktávová mandolína, spev
a hostia:
Petr Linhart – spev
Josef Štěpánek – pedal steel, lap steel
Jan Steinsdörfer – klávesy
Jan Lstibůrek – basgitara, kontrabas, moog
Martin Novák – bicie, perkusie, zvonkohra
Adam Pakosta – husle
Hudba – Veronika Kicková, Petr Linhart, Ján Kicko
Texty -Veronika Kicková, Petr Linhart
Hudobná produkcia – Josef Štěpánek
Nahrané– 7. až 10. marca 2022 v štúdiu Soundevice
Nahrávka, mix a mastering – Adam Pakosta
výtvarný design – Madgaléna Lindaurová
vydal Galén, Praha, 28.10.2022
Vznik albumu podporil z verejných zdrojov Slovenskej republiky Fond na podporu umenia.
Objednávky z ČR:
https://www.galen.cz/idistrik/vydav/?module=katalog&page%5Bbook%5D=6059&page%5Bspecsel%5D=105